S.T.A.L.K.E.R. 2 офіційно вийшов: скільки може заробити GSC Game World після релізу

Реліз S.T.A.L.K.E.R. 2: чи окупиться найдорожча гра України / Фото: відкриті джерела

Після багаторічних переносів продовження культової гри S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl нарешті стало доступним для завантаження. Прем’єра відбулася після шести відкладень, викликавши широкий резонанс серед гравців і критиків. Для студії GSC Game World, яку з 2023 року контролює інвестор Максим Кріппа, цей реліз став одним із найважливіших за всю історію компанії.

Аналітики припускають, що сумарний дохід від продажів може перевищити $1 млрд, хоча поки незрозуміло, чи дозволять ці обсяги покрити витрати на розробку, що тривала понад десятиліття. Очікування навколо гри були високими — фанатська база збереглася з часів першої частини, а інтерес до ігор з відкритим світом лише зріс.

Як минув реліз

Одразу після запуску S.T.A.L.K.E.R. 2 потрапила до топів Steam, залучивши понад 100 тисяч гравців одночасно у перші дві години. За даними SteamDB, близько 76% із двох тисяч відгуків є позитивними. Гра очолила рейтинги продажів серед платних тайтлів, а ціна залежно від версії коливається від 1400 до 2550 грн.

Попри успішний старт, запуск супроводжувався технічними труднощами — навантаження на сервери призвело до короткочасних перебоїв у швидкості інтернету в Україні. Це свідчить про масштаб інтересу, але й підкреслює складність організації релізу такого рівня.

Витрати та історія проєкту

Перша гра серії — S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl — вийшла у 2007 році та до 2021-го розійшлася накладом понад 15 млн копій. Її бюджет становив близько $5 млн, тоді як прибуток оцінювали щонайменше у десятикратному розмірі.

Розробка продовження обійшлася значно дорожче. За оцінками засновника NAVI Олександра Кохановського, витрати на створення S.T.A.L.K.E.R. 2 могли скласти $30–60 млн, а деякі джерела називають цифру до $100 млн. Такий бюджет робить гру найдорожчим українським ігровим проєктом за останні два десятиліття.

Попри значні ресурси, реліз не уникнув критики. Іноземні медіа, зокрема The Verge і PC Gamer, звернули увагу на помилки в анімаціях і роботі штучного інтелекту. Водночас експерти зазначають, що грі вдалося зберегти впізнавану атмосферу серії, яка сформувала її фанатську спільноту.

Власники та фінансування

GSC Game World заснована у 1995 році братами Сергієм і Євгеном Григоровичами. У 2023 році структура власності змінилася: частку Сергія придбав Максим Кріппа, тоді як Євген залишився співвласником. Інші акції контролюють компанії Harlinne Holdings Limited (Гонконг) і Citadel Ventures Cyprus Limited, бенефіціари яких не розкриваються.

Кріппа заявляв, що фінансує студію з 2020 року, не уточнюючи обсяг інвестицій. До його активів також належать кіберспортивна організація NAVI, медіастудія Maincast, бізнес-центр “Парус” та готель “Україна” в Києві.

Перспективи продажів

Фахівці ринку вважають, що прибутковість S.T.A.L.K.E.R. 2 напряму залежатиме від обсягів продажів у перші місяці після релізу. Інвестиційний партнер Smok Ventures Томаш Косьцельняк зазначає: чим довше триває розробка, тим більше копій потрібно реалізувати, щоб компенсувати витрати.

Попередні продажі дають підстави очікувати, що гра окупиться, але остаточні фінансові результати стануть відомі після виходу консолейних версій та оновлень. У будь-якому разі реліз S.T.A.L.K.E.R. 2 вже став важливою подією для українського геймдеву.